Vilken nyårsdag!

Vi var alla trötta när väckarklockan ringde kl.8.30. Frukosten på hotellet stänger kl.9.30, det är i tidigaste laget för vår del. Alla i familjen orkade inte vara vakna till 12-slaget men det blev en sen kväll mot i vanliga fall för alla. Efter frukost hade vi hotellchill = osociala familjen, alla får göra vad de vill. Oftast ligger hela familjen bakom varsin ipad/telefon/dator om någon inte pysslar, ritar, spelar spel eller liknande. Det är typ den enda tiden som vi inte umgås och den behövs när man lever ihop dygnet runt.

Sedan var det dags för dagens cykelfärd, cykla till havet och äta lunch. Jag är sååå glad över att vi valde att bo i centrum istället för vid havet, helst när det regnar mest hela dagarna. Skillnad på sommaren då det är runt 40 grader i skuggan då kanske man hade tänkt annorlunda.

Att hyra cykel är det bästa vi gjort i Hoi An, inga trötta ben, barnen tycker det är jättekul och det kostar oss 24 kr per dag för 3 cyklar inkl. hjälmar och lås. Ja, det är inga moderna cyklar. Det är rallybettan a la 70-talet, man har värsta dåliga hållningen och någon metall går emot varje gång man trampar så det rispar lite men vad gör det. Sigrids cykel är modernast så det är huvudsaken. Hon är så tuff vår 7-åring, cyklar fram bland mopeder, cyklister och bussar som tutar mest hela tiden. Någon moppe som kör i fel riktning, stora vattenpölar att sicksacka emellan. Försäljare som springer med sina matvagnar hej vilt och inte nog med det. Alla turister som går i bredd över gatan, de är de största stoppklossarna.

Det regnade som vanligt när vi gav oss iväg, 5 km och vi hade checkat i förväg en restaurang som vi skulle ta sikte emot. Snålblåst, lite uppförsbacke och regn typ hela vägen dit. Jag hade typ kramp i benen.. när vi äntligen kom fram var restaurangen supermysig så det var verkligen en belöning av resan dit. Sedan tog det 1 timme tills vi fick maten som var sådär = (inte god). Det är bra när man är fem i familjen, om man inte är nöjd med det på sin tallrik så kan man alltid äta på någon annans. Barnen fick varsin glass så var de nöjda och glada igen.

Sedan var dags att ge sig ut i regnet och se havet. Just då hade vi lust att beställa en stor taxi som även kunde ta cyklarna så vi bara kom hem. Åh vad vi längtade efter en varm dusch..

Men skam den som ger sig, vi kom ner till stranden där det var jättehöga (obadbara) vågor och blåste halvstorm. Sedan bar det av hemåt, gick förvånadsvärt bra tills Sigrid tappade ena badtofflan och skrapade upp ett litet litet sår på tån. Efter mycket om och men rullade vi vidare hemåt..

Ca 20 grader ute idag och regncapen som är min bästa vän här andas dock inget alls. Så när man blir dyngsur på utsidan av regnet och svettas på insidan då känns det som man typ kokar under capen..gäller bara att ha humöret uppe. Snart är vi hemma på hotellet barn..Snart bara en liten bit kvar.. 🙂

Samtidigt så njuter jag så jag nästan får gåshud. Det är sådan upplevelse att cykla runt, man ser så mycket längs vägen. Alla butiker som säljer så mycket olika saker. Alla turister som ser och gör saker på annorlunda sätt. Idag kom en buss med kineser och alla hoppade ut med likadana vcr-jackor på sig. Haha, dessa gröngölingar kändes som de följde efter oss hela dagen. Jag såg dem överallt hela tiden haha. Och så alla selfiepinnar som folk springer runt och viftar med. I dag såg vi även ett brudpar som poserade framför två fotografer.

Vi såg även vattenbufflar och massa ankor, 50 meter längre fram på vägen så var det en stor grill med massa grillade ankor.. Blir ju inte lika tydligt när man äter kött hemma samtidigt som man får sig en tankeställare..

Vi kom hem till slut och klockan hade hunnit bli 15 så det blev lite chill på rummet och bad för barnen. Jag badade i går för första gången här i Hoi An, så himla kallt. Termometern visade på 24 grader men det vet jag inte om det stämde. Jag hade bestämt mig för att simma i 30 minuter så det vara bara att plaska järnet i början för att få upp värmen i kroppen. Men det var allt kallt, kändes som vaderna liksom frös till, tur att de har varmt vatten i duschen här 🙂

Sedan lämnade jag familjen på rummet och drog ut på en egen tur på stan, cyklandes runt. Åh vad jag älskar att bara åka runt och kika. Stanna och springa in i någon mysig butik eller bara stanna och ta en bild på något vackert. Utökade innehavet av lantern lampor, känns som vi måste boka på en extra väska på flyget till Bangkok på fredag..haha..

Ikväll åt vi mat på hotellet, de bjöd oss på fler-rättersmeny för att vi bor här i en vecka. Trevligt intiativ. Känns som väldigt många turister stannar i Hoi An i max 3 nätter. Barnen var dock inte så nöjda med den vietnamesiska maten så vi fick komplettera med att beställa lite pasta och pizza och känna oss som bortskämda otacksamma turister haha. Hela familjen blev mätta och glada och det är ju huvudsaken.

Jag hann även lyxa till det med en 60 minuter oljemassage, alltså det var den bästa massage jag någonsin fått tror jag. Så ska nog försöka lyxa till det med en till innan vi drar vidare mot Thailand. När jag kom hem strax efter kl.21 så sov 2 av 3 barn, lyxigt det med.

Imorgon ska vi på matlagningskurs här på hotellet. Vi har blivit kompis med en superhärlig servitris, en man i 55-årsåladern som fixar och styr för oss. Så imorgon ska vi få åka hotellets båt till marknaden med en kock och inhandla det vi ska laga, det ska bli riktigt kul. Vi har tänkt sedan vi kom till Vietnam att det vore kul med matlagningskurs men inte fått till det tidigare. Men nu så!

Nu är det väl bäst att jag med packar ihop för sovdags, hela familjen sover. Hela familjen mår bra. Men åh vad vi längtar till Thailand, framförallt barnen. Vilgot har pratat om Thailand sedan dag ett i Vietnam och nu när det närmar sig så längtar han mest efter sin helikopter där.

Först har vi två härliga dagar kvar här, då vi även ska hinna: hämta lampor + lampbelysning som vi specialbeställt. Gå på massage. Göra en till egen lanternlampa som vi gjorde på Sagas kalas. Äta middag på en speciell restaurang jag läst om och redan bokat bord och så lite cooking class också då. Känns som bra dagar.

Hoppas allt är bra med er! Att ni haft ett bra nyår och skön ledighet!!