Rhodos Stad

I går eftermiddag tog vi bussen till Rhodos stad. Vet knappt om jag kan rekommendera det, om man bor på Mikro Poli som vi gör eller på hotell Mythos Beach så startar bussen där kan man säga. Då får man åka sicksack på alla hotellgator genom hela Kolymbia innan bussen ger sig ut på huvudvägen mot Rhodos stad. Det är ca 2,5 mil till Rhodos stad och resan borde ta max 45 minuter, den tog 1 timme och 15 minuter, något sävligt för min smak. Som tur var till en schysst peng 5,90 euro för en vuxen och ett barn enkel resa och en taxi kostar ca 40 euro enkel väg.

Det blev lite affärer i ”nya” stan i Rhodos innan vi gick ner till hamnen och vidare innanför murarna i Gamla stan.

Vid busshållsplatsen som ligger precis utanför hotellet i väntan på bussen.

Nere vi hamnen i Rhodos stad tog vi var sin glass (riktigt mörkchoklad och lemonsorbé, mums och lyxigt tillskillnad emot allinklusive glass) och satte oss och tittade på allt som hände runt omkring. Mycket stoj kring båtbiljettförsäljarna minst sagt. En väldigt trevligt kille tyckte vi skulle åka en tur med hans glasbottenbåt en sväng på 30 minuter utanför de gamla delarna av Rhodos stad. Det lät ändå som en kul och lagom lång utflykt. En minut innan båten skulle gå så meddelade de att turen ställdes in pga att regnet var på väg in. Jag fick en dotter som blev minst sagt besviken men vad gör man. 20 minuter senare var vi glada för det, då öste regnet ner..

Nere i hamnen

Vi tog skydd mot regnet inne i Gamla stan i Rhodos stad på ett trevligt litet gyroshak. Det var inte länge sedan vi hade ätit middag på den delikata restaurangen Mc. Donalds (men vad gör man inte för ett glatt barn och chansen till att få gå i några fler affärer) så vi beställde bara varsin dricka och slog oss ner. Vilken fullträff till ställe, där satt även en grekisk familj som bott utomlands i flera år så barnen var grymma på engelska. Deras Daniel 5 år supersocial och as skön unge kom genast över till vårt bord. Så vi tre spelade Go Fish (Finns i sjön) hur länge som helst. Barnen fnittrade och hade så roligt och Sigrid fick verkligen en engelskalektion då vi sa alla siffror mm i kortspelet på engelska för att Daniel skulle förstå. När regnet lagt sig och jag efter mycket om och men fick med mig Sigrid så vi inte skulle missa bussen hem var det ett lättsamt hej då! (Och en ny Facebook kontakt såklart)

Kullerstens gatorna i Rhodos stad är verkligen jättemysiga och gör sig ännu bättre utan regn

Blev så imponerad av dessa bougainvillea, att de kan bli så stora i krukor. Hm..undra hur våra bougainvillea mår i Thailand, de är nog rätt döda om jag får gissa..

Blev en gyros med kyckling och sååå god tzatsiki innan vi hoppade på bussen hem. Då blev vi avsläppta först i Kolymbia så hemresan tog bara 30 min, jippi.

Mycket turistshopping överallt

Bussbiljetten hem, behöver jag säga att vi somnade gott när vi kom hem till hotellet vid kl.22 😉

Lämna gärna en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.